ddcbbeef.jpgMarch 15th 6:00am JST

Position:N17°01, W155°44
Heading:334°
Boat Speed:9.5kt
Wind Direction:78°
Wind Speed:11.5kt
Weather:fine
Sails:jib and main
Crew: all fine
Distance to Alawai:281nm


昨日の午後、メインを上げました!走りが安定していて気持ちがいいです。原&古川ワッチはジブだけの時は1ワッチ(4時間)30マイルを目標にしていましたが、メインを上げてから目標を上げ40マイルに設定。概ね達成中の模様。昨日の夕方~夜は15kt東北東風でボートスピード9-10kt、現在は落ちて12kt前後、すこーしだけ前に振れました。それでも8-9ktで走ってます、快調。
We hoisted the main sail in the afternoon yesterday. Ken & Furukawa aimed to
run 30nm in their 1 watch (4hours) before hoisting the main, they now set
the goal at 40nm. We sailed with 15kt ENE at 9-10kt last night, and the wind
decreased to 12kt in the morning but we still run at 8-9kt.

2年前の回航時もバウスプリットに鳥の親子が数日居座ったり、マストトップに鳥が止まってウィンデックスが壊れたりと色々事件がおきましたが、今回もベンガル鳥物語に新たな2章が追加されました。昨日夕方トップスプレッダーに止まろうと20数回チャレンジする鳥が。足が触るところまで行くのですが、なかなか「とまる」ことができず。それでも必死にチャレンジする姿を応援してました。そのうちあきらめ、今度はマストトップにとまろうとチャレンジし始めます。さすがにウォンドやウィンデックスを壊されたらたまったもんじゃない、とこっちも臨戦態勢。オートヘルム解除してケンさんと鳥の戦いが数分にわたって繰り広げられました。そのうちあきらめて去っていきました。勝ちました。
Team Bengal always have had stories related birds when we deliver the boats.
Two stories were added this time. One bird tried to stop on the top spreader
last night. He tried many times, and touched the spreader but never suceeded
to stop. We all enjoyed seeing it. Then he gave up and changed his goal to
the mast top. Now we could not just watch and enjoy it. We didn't want him
to break either the wond or Windex. The battle between Ken and the bird
started. We turned off the auto pilot and Ken drove the boat. The battle
lasted for several minutes and the bird gave up and flew away. We won.

実はタヒチまでのレグでもう1つ事件が。夜、何かがヒットする物音が。翌朝見てみたら、、、どうやらスプレッターか何かに鳥が激突して命を落としたようでした。。。しばらくジブに茶色い染みが残りましたが、今はキレイになりました。今回のタヒチ~ハワイレグが順調なのは、この鳥くんがいけにえになって安全航海を見守ってくれているからだと思うことにします。それにしても、野生の鳥が、ヨットにぶつかるなんて。
Another story, it occured the leg from Wellington to Tahiti. In the morning
after we heard something hit something in the night, we found brown stain on
the jib and foredeck. We realized that a bird hit maybe the spreader and
lost his life.....We have to thank him as he may be a sacrifice for us and
we have been sailing without any big problems from Tahiti to Hawaii now.

Mayuko